Golf GTE – Danmarks mest solgte plug-in-hybridbil

Golf GTE, der var den mest solgte plug-in-hybridbil i Danmark i 2015, har fået nye priser og koster nu fra 393.000 kr.

Golf GTE - Volkswagens første serieproducerede plug-in-hybridmodel - blev introduceret i Danmark i april måned 2015, og efter ni måneder på markedet nåede den et samlet salg på 260* styk (inklusiv Van-version), hvilket gjorde Golf GTE til den mest populære plug-in-hybrid-bil i Danmark.

Golf GTE kombinerer med sin plug-in-hybrid-teknologi overlegen motorkraft og sportslige præstationer med elbilens suveræne kørekomfort. Den unikke køreoplevelse og den attraktive pris har gjort GTE til et stærkt kort i den store familie af Golf-modeller. Kunderne har taget godt imod GTE, og kimen er lagt til, at succesen fortsætter i 2016. Ændringen i registreringsafgiften fra 180 til 150% har betydet, at Golf GTE er faldet i pris fra 426.097 kr. til 393.000 kr. (Van: 264.036 kr. inkl. moms), så den nu står som et endnu stærkere og spændende alternativ til konventionelt motoriserede biler.

Golf GTE er udstyret med to motorer, henholdsvis en 150 hk 1,4-liters TSI-turbobenzinmotor og en 102 hk el-motor, der har en samlet systemydelse på 204 hk. Kører Golf GTE udelukkende på strøm, er topfarten begrænset til 130 km/t, men ”forlanger” speederfoden samtlige 204 hk i aktion, kan Golf GTE runde 100 km/t på 7,6 sekunder og nå en topfart på 222 km/t.

El-motoren får strøm fra en lithium-ion-batteripakke, der har en kapacitet på 8,8 kWh og som udgør de 120 kg af Golf GTE’s samlede vægt på 1.524 kg. Transmissionen i Golf GTE er en seks-trins DSG-gearkasse specielt udviklet til hybrid-drivlinjen, og selve el-motoren er integreret i DSG-gearkassen. Med til hybrid-drivlinjen hører også et styresystem, der forvandler jævnstrøm til vekselstrøm samt et ladesystem. En elektromekanisk bremseforstærker og en elektrisk kompressor til klimaanlægget sikrer, at bremser og klimaanlæg fungerer optimalt og energibesparende, når Golf GTE udelukkende kører på strøm.

I Golf GTE kan føreren vælge mellem fire forskellige køreprogrammer. Golf GTE starter altid i E-program, hvor den udelukkende kører på strøm og har – afhængig af udetemperatur og kørestil – op til 50 kilometers rækkevidde og en topfart begrænset til 130 km/t. Når batteriets ladekapacitet når et minimum, eller temperaturen udenfor er meget lav, skifter Golf GTE automatisk til at køre som en klassisk hybridbil, hvor batteriet oplades via genindvinding af bremseenergi. I hybrid-program skifter Golf GTE automatisk mellem benzinmotor og elmotor eller bruger dem begge afhængig af køresituationen. Ønsker du at udnytte drivlinjens fulde motorkraft, aktiveres dette ved et tryk på GTE-knappen, hvor du ikke kun får 204 hk/350 Nm, men også en mere sportslig motorlyd og skiftekarakteristisk i DSG-gearkassen.

Golf GTE er ikke kun veludstyret i motorrummet, standardudstyret er omfattende og byder på LED-for og baglygter, 16” Astana letmetalfælge, 6-trins DSG-gear, Multifunktionslæderrat med DSG-gearskiftefunktion, Fartpilot, Kørecomputer Premium og Radiosystem Composition Media med 5,8” touchskærm, 8 højttalere og Bluetooth mobilteleforberedelse.

Læs mere om Golf GTE på www.volkswagen.dk

* Kilde: De danske bilimportører


Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk